אתר קיבוץ גלעד
אתר קיבוץ גלעד
חסר רכיב

אומרים שהיה פה שמח - על הבריכה

04/06/2018

"אומרים שהיה פה שמח...!" - מן הארכיון.

לקראת פתיחת עונת הרחצה בבריכה, קצת היסטוריה על המקום:

בארכיון נמצאות התכניות המפורטות לבניית הבריכה, וכן תכניות עבודה ורשימת הכמויות של "משגב בנין - חברה לבניין ובניית בריכות ומגדלי מים בע"מ" ושל " ד"ר רוברט הוף - מהנדס ואדריכל" מה- 12.4.1959. בסוף רשימת הכמויות רשום: "כל מערכת הספקת המים לבריכה - ביוב, חיבורים למרזב, מקלחת חובה, יציאות וכניסות אינה נכללת בתקציב. על הקבלן לשתף פעולה עם המזמין ו/או עם קבלני המשנה שלו אשר מבצעים את העבודות הנ"ל ואין הוא רשאי לדרוש דבר מלבד עבודות מעשיות וחומר שמזמינים אצלו עבוד העבודות הנ"ל. על הקבלן לשתף פעולה ולאפשר עבודה יעילה. סך כל עלות הבניין והבריכה - 33,349 ל"י ."

9.7.1959 - "לכבוד משרד החינוך והתרבות, המחלקה להכשרה גופנית, מנהל מדור ההדרכה - אנו קבענו להשגחה בבריכת השחייה שלנו את החבר אשר מיארה, יליד קזבלנקה (מרוקו), שקיבל שם תעודה כמורה לשחייה ומציל (יש לו רק פגם גופני כי הוא חרש), וכן את החברה רות נוימן ילידת גרמניה, שקיבלה שם תעודה כשחיינית - מצילה. אנו מבקשים לקבוע את הסידורים כדי ששניהם יוכלו לקבל את האישור עוד לעונת הרחצה הנוכחית.

25.8.1959 - "במשך 3 השבועות הבאים אנו עומדים לגמור את בניית בריכת השחייה במשקנו. אי-לזאת אנו מעוניינים לקבל אינפורמציה על הסידורים הדרושים בעניין קביעת מציל והכשרתו המקצועית. יש לנו חבר שמילא תפקיד של מציל בזמנו בקזבלנקה במרוקו, והיינו רוצים לדעת אם מכירים בהכשרתו בחו"ל, או אם נחוץ מבחן חדש בארץ."

31.8.1959 - תשובה - "הננו להודיעכם כי ההוראות מחייבות לימוד בקורס הצלה ולאחר מכן קבלת האישור המתאים. אולם במקרה זה אנו מוכנים להעביר את מועמדכם בחינה ולאחר מכן לתת את אישורנו לעונת הרחצה הנוכחית."

1960 - "הורים! מטפלות! נא לשים לב אם יש לילדים שלשול! לא להכניס אותם לבריכה. ילדים! סוף הקיץ הגיע! אל תישארו יותר מידי זמן בתוך המים!"

25.6.1960 - ישיבת ועדת תרבות - חנוכת הבריכה.

"דפי גלעד" מס' 323 - 7.6.1962 - בין שאר ההוראות: "ילדים מתחת לגיל הגן אינם נכנסים לבריכה הגדולה. ילדים עד כיתה ז' נכנסים לבריכה בליווי מבוגר.  ילדים מכיתה ז' ומעלה נחשבים כעצמאיים אך אינם נחשבים בני לוויה לילדים קטנים. ילדים ומבוגרים העוברים את הגדר בשעות שהבריכה סגורה או שהם עוברים על חוקי המשמעת בבריכה בצורה אחרת, לא יורשו להיכנס לשטח הבריכה למשך זמן מסוים. הפרת משמעת על ידי ילדים תובא בפני המחנכים." (לא בפני ההורים???)

מהחלטות הוועדה הפדגוגית (ועדת חינוך) - כל הילדים עד כיתה ה' רשאים להימצא בשטח הבריכה רק בליווי מבוגר אחראי (הדגשה על הימצאו במקום!). רחיצת לילה אסורה על כל התלמידים מכל הכיתות פרט למקרים מיוחדים שעליהם יוחלט במיוחד. כמו כן אין להימצא בשטח הבריכה עם חשיכה. אי ביצוע ההוראות תגרור הרחקה מהבריכה של לפחות שבוע ימים."

5.6.1964 - "פתחנו בשעה טובה את הבריכה באיחור, כתוצאה ממזג האוויר שאיחר השנה להתחמם. יש להישמע לתקנון הבריכה."

4.8.1964 - "בתקופה האחרונה רבו ההתפרצויות לבריכת השחייה מחוץ לשעות הפתיחה הרשמיים, גם ביום וגם בלילה. מצאנו לנכון לפנות לאסיפה, להורים ולחברים הצעירים, לגייס את השפעתם ולנסות להימנע מהתפשטות הפקרות זו. כאשר בזמנו הקמנו גדר סביב הבריכה לא השלנו את עצמנו וחשבנו שגדר זו תוכל לעמוד נגד הרצון לעבור בה, אבל הקמנו אותה כדי להימנע מכך שילדים קטנים ייכנסו במקרה, וכדי להזכיר ולסמל את הצורך בהסדרי בריכה קבועים. אנו מאוחדים בדעה כי מוטב היום להיזהר מאשר מאוחר להצטער!"

12.8.1977 - "בגלל יחס מעליב ובלתי חברי של מספר חברים ובני משק, הודיע אשר על הפסקת עבודתו כמציל בבריכה. ואכן, בשבועות האחרונים היו מקרים של הפרת הסדר וחוסר משמעת מצד חברים וזמניים. הבריכה תיפתח אך ורק בנוכחות מציל ולכן, במידה ולא יימצא מחליף, תהיה הבריכה סגורה. החברים נדרשים להמשיך ולשמור על תקנות השימוש בבריכה ולתדרך בהתאם את קרוביהם וזמניים הנמצאים עימם בקשר."

10.7.1979 - "מזה חודשיים אנו משתמשים בבריכה ללא מציל שכיר, וכיום ממונים על הבריכה חברים העובדים גם במקומות עבודה אחרים ואינם יכולים להתמסר אך ורק לבריכה, וכולנו חייבים להבין את ההבדל. חברים מתבקשים לא להקשות על המצילים ולסייע להם באחזקה תקינה ובמילוי כל הוראותיהם בבריכה. נמצאים עמנו זמניים, אולפן ואורחים רבים הרואים בהתנהגות החברים בבריכה דוגמה ונוהגים לפיה, ועל כן נדרשים החברים לשמש דוגמה חיובית."

8.1979 - "התקבלה תרומה של כ- 7,000 ל"י במרקים גרמניים לקניית מקפצה לבריכת השחייה."

6.1981 - "ציידנו מחדש את הבריכה בכיסאות, מאפרות ושאר אביזרים נחוצים. אנו מבקשים מאוד מהציבור לשמור על הדברים, ובעיקר - לא לקחת אותם הביתה לשימוש פרטי."

"בחורות/ילדות עם שיער ארוך - יש לקשור את השיער או לשים כובע. השיער הנושר סותם את מערכת הצירקולציה (כך במקור). כמו כן יש להישמע להוראות המציל בקשר לקפיצה מהמקפצה, למשחקי כדור, לסירות וכו'. בהתאם למספר האנשים הנמצאים בבריכה באותו היום יינתן אישור לכך."

7.1982 - "הרובוט מהו? אין זה איש מכני מהלך אלא קופסה קטנה עם מברשות בחלקה התחתון (דמוי שואב אבק), הנוסע לאיטו על קרקעית הבריכה והקירות ושואב את המים והלכלוך. בבטנו מצויה שקית בד האוספת את הלכלוך והמים יוצאים מגבו וחוזרים לבריכה. הרובוט מנווט את עצמו הלוך ושוב, וכשהוא מגיע לגובה פני המים הוא מסיט עצמו הצידה לקו חדש ושוקע שוב לכל אורך הקיר. הוא מתוכנת ל- 6 שעות עבודה ואז הוא עוצר עצמו למנוחה. בלילה הוא מופעל בשטח הבריכה העמוקה, ובצהריים - בבריכה השטוחה, לכן כל הרוחצים בשעות אלה צריכים להיזהר. לרפי המציל החדש ולרובוט - ברוכים הבאים."

"בנושא הצירקולציה - נתקענו באמצע הדרך, אנחנו מחכים רק לחיבור החשמל, ובינתיים עם עליית הטמפרטורות, המים מתמלאים במהירות ירוקת ויש לנו בעיה רצינית בנושא."

עונת רחצה נעימה ובטוחה לכולם וקיץ נעים ככל שניתן, מיכל רמות.

צילום - דוד מוקרי

 

חסר רכיב